Optimizing STEM Learning in SDN Bringinan with Interactive PhET Technology
DOI:
https://doi.org/10.51601/ijcs.v4i4.298Abstract
This program aimed to enhance STEM education at SDN Bringinan, Jambon, Ponorogo, by integrating PhET Interactive Simulations. The program focused on two main topics: energy transfer and energy transformations. Students from grades 4, 5, and 6 were divided into groups and guided by facilitators to explore these concepts using PhET. The program began with problem identification through discussions with the school's Principal and teachers, followed by careful planning and execution over two sessions in August 2024. The first session introduced students to heat transfer, while the second focused on energy transformations. Post-session evaluations showed that students successfully understood and applied these concepts, identifying energy sources, converters, and users, and explaining the process of energy transformations. The success of the program suggests the effectiveness of interactive technology like PhET in improving students' comprehension of complex scientific concepts, highlighting a valuable approach for future educational initiatives.
Downloads
References
Hesti Prasetyaningtyas (operator), “SD Negeri Bringinan,” Data Pokok Pendidikan Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. Accessed: Aug. 26, 2024.
A. Ardipal, “Pemanfaatan Perangkat Teknologi Dalam Pembelajaran Musik Berbasis Tematik Sebagai Peningkatan Keterampilan Abad 21 Bagi Guru Sekolah Dasar,” Musikolastika Jurnal Pertunjukan Dan Pendidikan Musik, vol. 2, no. 2, pp. 77–84, 2020, doi: 10.24036/musikolastika.v2i2.47.
I. Amalia, “Menggunakan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Dalam Proses Pembelajaran Di Sekolah Dasar,” Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), vol. 2, no. 2, pp. 152–155, 2020.
S. Rezeki, “Pelatihan Penggunaan Software Geogebra Di MTS Darussa’adah Ciganjur,” Kapas Kumpulan Artikel Pengabdian Masyarakat, vol. 2, no. 1, 2023, doi: 10.30998/ks.v2i1.1932.
F. Umar, “Implementasi Aplikasi Augmented Reality Untuk Media Pembelajaran Flora Di SD Inpres Desa MarindingToraja,” Ilkomas, vol. 4, no. 1, pp. 22–26, 2023, doi: 10.33096/ilkomas.v4i1.1545.
S. Pakpahan, D. Natalia, and L. S. Sitepu, “Penyuluhan Peningkatan Peran Teknologi Informasi Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa New Normal Di SMA Swasta RK Deli Murni Sibolangit Kabupaten Deli Serdang Sumatera Utara,” Ulead Jurnal E-Pengabdian, pp. 1–4, 2022, doi: 10.54367/ulead.v2i1.2040.
A. Nursyam, “Peningkatan Minat Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi,” Ekspose Jurnal Penelitian Hukum Dan Pendidikan, vol. 18, no. 1, pp. 811–819, 2019, doi: 10.30863/ekspose.v18i1.371.
A. Asmawadi, “Fun Learning Melalui Media Whatsapp Pada Pembelajaran Jarak Jauh Untuk Kelas 1 Sekolah Dasar,” Elementary Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, vol. 1, no. 1, pp. 1–10, 2021, doi: 10.51878/elementary.v1i1.16.
F. S. Hilyana, “Workshop Pembuatan Aplikasi Information and Communication Technology (Ict) Dalam Pembelajaran Bagi Guru Ipa Lembaga Pendidikan Ma’arif Kudus,” Abdimas Unwahas, vol. 5, no. 1, 2020, doi: 10.31942/abd.v5i1.3337.
Z. zainudin, “Pengembangan E-Learning Fisika Menggunakan Phet (Physics Educational Technology) Pada Materi Pokok Dinamika Gerak Lurus Berbasis Keterampilan Berfikir Kritis,” Jurnal Pena Sains, vol. 4, no. 1, p. 22, 2017, doi: 10.21107/jps.v4i1.2777.
F. Verdian, M. Jadid, and M. Rahmani, “Studi Penggunaan Media Simulasi PhET Dalam Pembelajaran Fisika,” Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, vol. 1, no. 2, p. 39, 2021, doi: 10.52434/jpif.v1i2.1448.
C. Riantoni, A. Astalini, and D. A. Kurniawan, “Studi Penggunaan PhET Interactive Simulations Dalam Pembelajaran Fisika,” Jurnal Riset Dan Kajian Pendidikan Fisika, vol. 6, no. 2, p. 71, 2019, doi: 10.12928/jrkpf.v6i2.14202.
H. Mas’ud and M. Maemunah, “Pemanfaatan Produk Google Serta Situs PHET (Physics Education Technology) Sebagai Media Pembelajaran Fisika Berupa Stimulus,” Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Islam, vol. 20, no. 2, pp. 170–178, 2022, doi: 10.35905/alishlah.v20i2.3100.
Elisa, “Pembelajaran Dengan Media PhET Simulator Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa,” Juribmas, vol. 2, no. 2, pp. 206–210, 2023, doi: 10.62712/juribmas.v2i2.128.
G. H. Lamanepa, P. O. Begu, O. A. Ki`i, and R. Pasaribu, “Simulasi Aplikasi Interaktif Phet Bagi Siswa Sma Plus Nusa Timor,” Selaparang Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, vol. 4, no. 1, p. 642, 2020, doi: 10.31764/jpmb.v4i1.3286.
A. Sadidah and A. I. Irvani, “Analisis Penggunaan Simulasi Interaktif Dalam Pembelajaran Pada Topik Hukum Coulomb,” Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, vol. 1, no. 2, p. 69, 2021, doi: 10.52434/jpif.v1i2.1508.
M. Wulandari, S. Siswoyo, and C. E. Rustana, “Pengaruh Strategi Pembelajaran Pode (Predict-Observe-Discuss-Explain) Menggunakan Simulasi Phet Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Sma Kelas Xi,” 2019, doi: 10.21009/03.snf2019.01.pe.08.
A. Defianti, D. Hamdani, and A. Syarkowi, “Penerapan Metode Praktikum Virtual Berbasis Simulasi Phet Berbantuan Guided-Inquiry Module Untuk Meningkatkan Pengetahuan Konten Fisika,” Jurnal Pendidikan Fisika Undiksha, vol. 11, no. 1, p. 47, 2021, doi: 10.23887/jjpf.v11i1.33288.
A. Defianti, “Pelatihan Pemanfaatan Simulasi Interaktif PhET Dalam Pembelajaran IPA Di SMP-SMA Idhata Kota Bengkulu,” Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat Indonesia, vol. 2, no. 2, pp. 20–25, 2023, doi: 10.55542/jppmi.v2i2.437.
M. F. Muttaqin and H. Rizkiyah, “Efektifitas Budaya Literasi Dalam Meningkatkan Keterampilan 4C Siswa Sekolah Dasar,” Dawuh Guru Jurnal Pendidikan Mi/Sd, vol. 2, no. 1, pp. 43–54, 2022, doi: 10.35878/guru.v2i1.342.
R. I. P. Hartini, “Penggunaan Levels of Inquiry Dalam Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa,” Jipf (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika), vol. 2, no. 1, p. 19, 2017, doi: 10.26737/jipf.v2i1.200.
Chris Klusendorf, John Blanco, and Andrew Adare, PhET Interactive Simulations: Energy Forms and Changes. University of Colorado Builder, USA. Accessed: Aug. 15, 2024. [Web]. Available: https://phet.colorado.edu/en/simulations/energy-forms-and-changes/.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rizal Arifin, Sudarno Sudarno, Yoyok Winardi, Desriyanti Desriyanti, Vijay Adi Mustiko, Norhasnidawani Johari, Ali Selamat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.